Illegale vuilstort: bankstel in het bos

 

 

Lokatie: Zeddam, nabij kruispunt Beekseweg-Oude Eltenseweg. Eerste foto 11 oktober.

Vorige week stond in deze krant een bericht over vuilstort in het bos rondom Huis Bergh. Ik begrijp dat het was gebeurd bij Zeddam, langs de weg naar hotel Montferland die het verlengde is van de Bovendorpsstraat. Dit is blijkbaar een populair afvalstortgebied voor hufters. Wij hebben wandelend langs die weg vaker een tijdelijke vuilnisbelt gevonden. En een dikke week voordat ik dit bericht las, vertelden buurtgenoten me over een compleet bankstel in het bos aan de Zeddamse kant van de Beekseweg, langs de Oude Eltenseweg.

Op het moment dat ik dit schrijf, staat het bankstel er al twee weken. Het leidt een zwervend bestaan: elke keer dat ik erlangs kom, is het weer versleept. Soms is er duidelijk op gezeten. Even vond ik het grappig. Er waren kennelijk mensen die plezier beleefden aan deze onverwachte luxe. Eindelijk een gemakkelijk zitje in de natuur. En ze zochten misschien de zon op, of een beter uitzicht. Maar intussen hebben voorbijgangers het mes gezet in de bekleding, de kunststof vulling komt er in vlokken uit – ik heb de gemeente gevraagd of ze het kunnen weghalen. Zou ik de eerste zijn, na twee weken?

Wat bezielt iemand om vuilnis van dit formaat ergens in te laden, ver weg te brengen en in de natuur achter te laten, en niet bij het gemeentelijke station een paar km verderop? Ik kan niets anders bedenken dan: de kosten. Juist in een gemeente met veel ruimte zoals de onze ben je weerloos tegen dit huftergedrag. Dat betekent volgens mij dat inleveren beter gratis kan zijn, dan is er geen reden meer om niet door te rijden naar ‘s-Heerenberg. In elk geval vond ik het een goed idee van Huis Bergh om foto’s van de afvalstort te publiceren. Misschien herkent iemand de troep en kunnen de eigenaren erop worden aangesproken. Daarom heb ik een website gemaakt, Montferweb.nl. Daar staan mijn foto’s van het bankstel in het bos. Kent u dit bankstel? Spreek dan de eigenaar bestraffend to

Update 19 oktober: verplaatst en duidelijk gebruikt, zie de rugafdrukken op de tweezitsbank. Het fauteuil is beschadigd maar dat was eerder waarschijnlijk ook al, zie de eerdere foto's.



Update 23 oktober: Weer verplaatst. De tweezitter wordt nu ook gesloopt. Waar is de weggesneden bekleding gebleven?













Reacties

Populaire posts van deze blog

En dan nu: een fornuis!

Versnelde video