En dan nu: een fornuis!

Twee weken geleden besprak ik een in het bos achtergelaten bankstel. Dat is nu weggehaald maar het verhaal is niet afgelopen. Pal nadat het bankstel was verdwenen lag op precies dezelfde plek een gigantisch fornuis. Daarvan zal ik weer een foto publiceren op Montferweb.nl zodat lezers kunnen kijken of ze dit ding herkennen (dat hoef ik niet te weten, maar ga even praten met de eigenaar). Ook deze vondst heb ik aangemeld bij de gemeente. Iedereen die een illegale afvalstort vindt, kan dat zelf doen. Ga naar Montferland.info, klik op ‘Ik wil iets melden’ en dan op ‘Melding openbare ruimte’ (en dus niet op ‘Gevonden en verloren voorwerpen’).

Wat doet de gemeente dan, vraagt u zich misschien af. Of misschien vraagt u zich dat niet af en denkt u: dan komen ze de troep natuurlijk opruimen. Dat blijkt dus niet zo te zijn. De gemeente liet me weten dat ze de meldingen hebben doorgegeven aan de eigenaar van de grond. En die mag dan de zooi opruimen. Ik vind dat heel erg verkeerd. In mijn jeugd werd grof vuil gewoon opgehaald, als service van de gemeente aan de burgers. In mijn vorige twee woonplaatsen kon je het gratis wegbrengen. In deze gemeente moet je je grof vuil zelf gaan inleveren en moet je er nog voor betalen ook. Iedereen weet dat dat afvaltoerisme uitlokt: je kunt een paar euro’s besparen door je troep ergens in de natuur neer te flikkeren. Plekken genoeg waar niemand het ziet, zeker als je het ‘s avonds laat doet.

Je kunt er als samenleving voor kiezen het zo te doen. Het is eerlijk dat mensen die veel afval hebben, ook meer betalen. Maar ik vind het onbehoorlijk de kosten en moeite van dat voorspelbare afvaltoerisme voor rekening te laten van eigenaren die toevallig een lapje grond hebben waar een mens makkelijk iets uit z’n auto kan duwen en ongezien snel weer kan wegrijden. Vindt u ook niet, gemeente Montferland?



Reacties

Populaire posts van deze blog

Illegale vuilstort: bankstel in het bos

Versnelde video